De la idee la succes: 7 etape prin care trebuie sa treci pentru a publica o carte

Articol aparut in 1Cartepesaptamana:

 De la idee la succes: 7 etape prin care trebuie sa treci pentru a publica o carte

              Motivele care îndeamnă la scris sunt la fel de diverse precum subiectele dezbătute. Sunt oameni care şi-au descoperit această pasiune imediat după ce au învăţat alfabetul, în timp ce alţii şi-au dat seama că au ceva de spus lumii la mijlocul existenţei lor, în urma unor experienţe însemnate. Nu există un declic comun celor care vor să comunice cu semenii lor prin cuvinte – ba mai mult, de cele mai multe ori această dorinţă rămâne sub semnul întrebării multă vreme înainte de i se da curs -, pentru că scrisul este o expresie intimă a fiinţei noastre, una care ne dezvăluie natura într-o proporţie copleşitoare.

              Pentru mine, simpla existenţă a cărţilor este cea mai convingătoare încurajare pentru a mă exprima, este declaraţia cea mai bine argumentată a dreptului meu de a scrie ceea ce simt, pentru că mărturia mea este la fel de îndreptăţită şi de valoroară ca a oricărui scriitor. Se poate întâmpla ca unii să nu aibă niciodată curajul de a se dezvălui semenilor, oricât de puternic ar simţi nevoia să o facă şi pe aceia îi compătimesc, fiind conştientă cât de dureroase sunt cuvintele nespuse. Însă astăzi, intenţia mea este să îi încurajez pe toţi, hotărâţi sau nehotărâţi, să dea o şansă scrisului lor, să se facă auziţi.

Image

               Visul oricărui scriitor este să fie publicat, acesta este finalul urmărit, însă până ce manuscrisul lui se va afla între doua coperţi, va trebui să parcurgă un drum lung, anevoios şi pe alocurea singuratic. Voi încerca în cele ce urmează să descriu cât mai obiectiv calea către publicare, aşa cum am experimentat-o eu, delimitând etapele traseului cât mai fidel cu putinţă.

Decizia

              Se poate întampla ca o carte să fie scrisă de-a lungul unui deceniu sau doar a câtorva luni. Nu este relvantă durata, ci angajamentul pe care îl facem faţă de ea, promisiunea faţă de noi înşine că îi vom da şansa să existe în forma desăvârşită pe care suntem capabili să i-o dam.

O carte cere scriitorului, pe lângă talent şi dorinţă, în primul rând timp. În zilele noastre timpul a devenit cea mai rară valută şi uneori nici cea mai arzătoare dorinţă nu poate determina pe cineva să îşi modifice stilul de viaţă pentru a primi în schimb lunile sau anii pe care i-ar solicita o carte.

                Personal, am ştiut mereu că nu voi fi în stare să scriu o carte dacă nu ma voi dedica în întregime ei. Pentru mine aceasta a fost soluţia, să renunt la job pentru a-mi împlini acest vis literar.

             Sunt de parere ca majoritatea cărţilor vor ele însele să se nască, iar scriitorii sunt doar un accesoriu în întreg procesul. Şi ce privilegiu este pentru aceştia! În schimb, întotdeauna ceva trebuie sacrificat, iar în cazul de faţă este vorba de timp. 

Ideea

                In general, orice carte s-a născut dintr-o idee, din pasiunea pentru acea idee şi mai ales din nevoia ca ea să devina cunoscută şi dezbătută. Ideea se poate referi la o epocă, o personalitate, o stare de spirit, o faptă, un drum iniţiatic, un ţinut îndepărtat, o moarte, o credinţă (etc) sau, cum se întâmplă de cele mai multe ori, la dinamica dintre individ, cultură şi societate, cu toate implicaţiile controversate care o susţin.

               Înainte de orice altceva, trebuie să aveţi temelia viitoarei voastre cărţi, baza pe care veţi începe să construiţi căminul personajelor, decorul faptelor la care încă nici nu v-aţi gândit că se vor petrece. Nu vă faceţi iluzii şi nu vă amagiţi crezând că ideea va rămâne aşa cum a înmugurit în mintea voastră; fiţi deschişi şi acceptaţi posibilitatea ca aceasta să se transforme odată cu paginile scrise. Permiteţi-i să evolueze.

Munca de cercetare

             După ce aveţi ideea, este obligatoriu să vă informaţi despre ce s-a mai scris deja pe marginea ei – şi în acest sens munca de cercetare este cum nu se poate mai comodă şi mai accesibilă generaţiei noastre, datorită motorului de căutare atotcunoscător, atotgoogălitor, care are toate răspunsurile (99% cel putin). Dacă textele precedente sunt generoase, atunci nu vă rămâne decât să adăugaţi noutate sau cel puţin o viziune originală sau o perspectivă diferită asupra subiectului, ceva care să trezească interesul publicului ţintă; iar dacă aveţi norocul ca asupra ideii voastre să nu se fi aplecat prea multi înaintea voastră, atunci aveţi sfânta datorie de a crea un precedent greu de egalat.

                Terminologia, vocabularul şi structura cărţii sunt detalii la care trebuie să va gândiţi înainte de a porni la drum. O listă cu cuvintele cheie pe care vreţi să le aruncaţi strategic în text, cu locuri pe care vreţi să le bifaţi pe harta acţiunii sau cu date istorice (doar ca să dau câteva exemple), vă vor fi de mare folos odată ce veţi porni în călătorie.

                  Deasemenea, dacă e cazul desigur, să aveţi structurată acţiunea pe capitole, stabilite şi denumite personajele, iar întriga şi deznodamantul schitate măcar vag înainte de a completa liniile punctate, vă va ajuta să vă orientati mai repede printre miile de gânduri ce va vor solicita de câte ori veţi privi foaia albă. Un plan al cărţii va închega întregul şi îi va da o formă concretă încă de la început.

 Sursa imagine: http://pinterest.com/pin/86975836524635125/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *